5 hyvää syytä katsoa How to get away with Murder -sarjaa
Taisin nolosti tuulettaa kädet ylöspäin ojennettuina, kun
huomasin How to get away with murder -sarjan (2014, jatkossa HTGAWM, vaikka ei
se paljoa auta) kolmannen kauden ilmestyneen vihdoinkin Netflixiin. Tutustuin
sarjaan ensimmäisen kerran vajaa vuosi sitten. Katsoin ensimmäisen kauden
parissa päivässä, mutta jostakin syystä pidin tauon ennen kuin aloitin toisen.
Kokonaisuudessaan minulla on sarjasta paljon hyvää sanottavaa.
Vaikka tässä postauksessa keskityn osaltaan myös kolmanteen kauteen, sen käsittely ei olisi hedelmällistä, ellen ottaisi kantaa myös sarjan
yleiseen ilmeeseen ja rakenteeseen; ne kun jatkuvat johdonmukaisina koko sarjan ajan.
Katsoja saakin tuplasti enemmän tyydytystä sarjan seuraamisesta sen jälkeen, kun
sarjan tyypilliset rakenteelliset ja visuaaliset kikat jäävät mieleen. Katsoja
voi saada tunteen, että hän pysyy älykkään juonen edellä... kunnes sitten
saakin palautuksen maan pinnalle.
Lyhykäisyydessään HTGAWM käsittelee puolustusasianajaja ja
professori Annalise Keatingin uraa ja yksityiselämää. Ruutuaikaa hänen kanssaan
jakavat viisi oikeustieteen opiskelijaa ja muut avustajat, jotka Annalise
on henkilökohtaisesti valinnut sisäpiiriinsä ja jakamaan yrityksensä oikeudet
ja vastuut. Vaikka sarjan perusidea tietysti käsittelee rikosta ja
rakenteelliset ratkaisut lähestyvät myös hyvin paljon perinteistä asianajaja-
sekä rikossarjaa, yhdistää HTGAWM genreensä korkeatasoisesti myös monipuolisia draaman ominaisuuksia
(huomattavasti enemmän ja paremmin kuin muut saman genren sarjat). HTGAWM ei
todellakaan ole pelkästään rikossarja vaan se saa ominaisvärinsä
monimutkaisista juoni(ttelu)kuvioista sekä ihmisten ja ihmissuhteiden kanssa
pelaamisesta.
Sarjan kaikki kaudet rakentuvat samaan tyyliin; jaksojen
ensimmäiset 2/3 pohjustavat tarinaa ja valmistavat katsojaa kauden kliimaksiin,
joka tapahtuukin aiemmin kuin viimeisessä jaksossa. Viimeinen kolmannes
keskittyy pääasiassa tapahtumiin kliimaksin jälkeen. Aluksi voisi kuvitella,
että ratkaisu saisi kiinnostuksen lopahtamaan kauden kohokohdan jälkeen, mutta
sarjan tekijät ovat juonikkuudellaan tehneet sarjan keskenjättämisestä
katsojalle harvinaisen vaikeaa.
Totuus paljastetaan siru sirulta ja katsojaa johdetaan
harhaan, mutta ei niin että katsojan huijaaminen olisi sarjan itseisarvo; yksi
HTGAWM:n parhaista puolista onkin sen kuvaus moraalista. Kuka tahansa hahmoista
voi olla hyvä tai paha, eivätkä nämäkään ominaisuudet ole vakioita. Itsekkyyden
ja rakkaidensa suojelemisen maailmassa kuka tahansa voi toimia moraalittomasti
tai jopa julmasti, ja siksi kuka tahansa hahmoista voisi olla onnettomuuden tai
jopa murhan takana. Ehkä sarja ei edes osoita väärään suuntaan tahallaan, vaan
luottaa siihen, että katsoja alkaa itse syyttämään vuoronperään jokaista
hahmoa. Minulle ainakin kävi niin. Ja jestas sentään, kun se onkin tämän sarjan
parasta ja samalla ärsyttävintä antia.
Sarja kuin sarja kuitenkin mokaa yleensä aina jossakin
asiassa. HTGAWM:n kohdalla moka osuu hahmoihin, heidän persooniinsa ja
keskinäisiin suhteisiinsa. Pääasiassa hahmot on luotu syviksi ja heidän
toimintansa on perusteltu psykologisin taustoin ja persoonallisuuseroin.
Silloin tällöin kuitenkin tuntuu, ettei hahmo toimi taustalleen tai
persoonalleen uskollisella tavalla tai toiminta tuntuu muuten hieman
väkinäiseltä juonen edistämiseltä. Putosin liian usein
kärryiltä tilanteissa, joissa hahmo tai hahmot osoittivat liiankin yllättäen
korostuneen negatiivisia tunteita tai riitelivät parissa sekunnissa niin
pahasti, etteivät enää jatkaneet yhteistä suhdetta tai muuta projektia.
Tällaisissa tilanteissa katsoja voi tuntea itsensä hieman tyhmäksi, kun juonen
kehitys ei jatkunutkaan tasaisesti tai perustellusti. Ongelma ei ole suuri,
mutta toteutuu liian usein. Tähän törmäsin eniten juuri kolmannen kauden
aikana, ehkä juonenkäänteiden suuruus vaikutti asiaan.
HTGAWM:n kolmas kausi oli tähän mennessä suurin juonenkäänteiltään, mutta ehkä rikkonaisin juoneltaan. Se jätti eniten kysymyksiä ja paneutui vähiten keskeisten hahmojen välisiin suhteisiin tai heidän menneisyyksiinsä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Hahmokehityksessä pakko-oireisesti keskityttiin liikaa tiettyihin juonikuvioihin, eikä jankkaamisesta meinannut tulla loppua. Vaikka kahden kolmanneksen jälkeinen kohokohta olikin tähän mennessä suurin ja järkyttävin(?), se ei ihan tuntunut siltä. Järkytyin jopa sitä, kuinka tunteettomasti otin käännekohdan vastaan, mutta toisaalta en jäänyt myöskään masentuneen tyhjäksi, kuten monesti juonikliimaksien jälkeen.
Mielestäni sarjan jännittävin paljastus tapahtuu viimeisessä
jaksossa. HTGAWM:lle, niin kausille kokonaisuuksina kuin yksittäisille
jaksoillekin, tyypilliset cliffhangerit värittävät sarjan yleisilmettä ja
tarjoavat suurimmat koukut katsojalle. Tässä kaudessa lopun cliffhangeri ei
ollut sellainen aivan samaan tyyliin kuin edeltäjänsä vaan katsoja sai
enemmänkin suoran vastauksen kuin polttelevan kysymyksen. Juonikkuus kuitenkin korostuu siinä, että tässä tapauksessa suoran vastauksen
esittäminen herättää enemmän polttavia kysymyksiä kuin aiempien kausien
yksittäiset cliffhangerit. Sarjan tekijät selkeästi osaavat asiansa; katsoja
jää nyt odottamaan seuraavaa kautta monien kysymysten kanssa, mutta myös
tyydyttyneenä ja tyrmistyneenä saamistaan vastauksista.
Tässä vielä viisi hyvää syytä katsoa How to get away with murder -sarjaa:
1. Erinomainen näyttelytyö ja roolitus
Sarjan kasvoina toimiva Viola Davis näyttelee puolustusasianajaja
ja professori Annalise Keatingia aivan erinomaisesti. Musta naispäähahmo
edustaa kahta "altavastaajaryhmää", mutta sarja ei käytä näitä
ominaisuuksia itseisarvoina. Annalise on vahva, erittäin älykäs ja
häikäilemätön sekä paras työssään. Naiseutta tai tummaihoisuutta ei ole
tarvinnut alleviivata, sillä Viola Davisin työ tässä roolissa herättää hahmon
ja koko sarjan eloon kaikesta huolimatta. Nämä tärkeät teemat saavat vaikuttaa
ja vakuuttaa enemmän rivien välissä näyttelemisen korkean tason vuoksi. Saarnaamiselta
ja stereotypioilta vältytään, ja katsoja huokaa helpotuksesta.
Nostan hattua myös sille, että sarjan roolitus on
monimuotoinen ja siinä on erilaisia ihmisryhmiä homoista, tummaihoisista,
aasialaisista, meksikolaisista, mielenterveyspotilaista aina rikkaasta
perheestä tulevaan hemmoteltuun valkoiseen mieheen. Jos sarja tarjoaa
katsojalleen stereotypioita, ne ovat siellä tarkoituksella. Davisin lisäksi
kaikki näyttelijät suoriutuvat työssään moitteettomasti eikä katsojaa jää
häiritsemään yksikään ali- tai ylilyönti. Sarja ei ole myöskään "kiillotettu",
kuten monet amerikkalaiset tekeleet usein ovat. Katsojalle tarjoillaan niin
kauneutta, mutta rosoista, pimeää ja rumaa unohtamatta.
2. Hahmojen syvyys (+ vielä siitä näyttelemisestä)
Tämän sarjan hahmot on rakennettu syviksi ja mikä tärkeintä,
oikeasti mielenkiintoisiksi mysteereiksi. Vaikka tiettyjä epäjohdonmukaisuuksia tai
ylilyöntejä tapahtuu käsikirjoituksen tasolla, en voi muuta kuin kiittää sitä,
että jokaiselle hahmolle on annettu oma tilansa ja tapansa vaikuttaa. Upea
näytteleminen sitä paitsi kompensoi käsikirjoituksen ongelmat. Litteiden
hahmojen puuttumisesta kielii myös se seikka, että sarjan tarjoama
moraalipohdinta on mahdollinen. Yksipuoliset tai stereotyyppiset hahmot eivät
voisi edustaa yhtä aikaa hyvää ja huonoa moraaliasemaa ja omantunnon kysymysten
kompleksisuutta.
Hahmojen syvyyttä lisää tietysti myös näyttelemisen taso.
Suurimmat peukut ylöspäin saa jälleen kerran Viola Davis; vaikka hänen hahmonsa
on vahva, itsenäinen ja välillä hyvinkin kylmä, Annalise näyttää monipuolisia
tunteita silmittömästä raivosta aina syvimpään epätoivoon. Davisin
kyynelehtiminen ei näytä keinotekoiselta. Jokainen pisara sisältää juuri niin
syvää surua ja ahdistusta kuin sarjan silloiseen tilanteeseen kuuluukin.
3. Värien kanssa leikittely
Tämä on ehkä enemmän sitä kuuluisaa hifistelyä, mutta en voi
olla mainitsematta tätä. Sitä paitsi katsojana koin tämän seikan huomaamisen
tyydyttävänä ja se toi omanlaisensa kokemuskerroksen sarjan seuraamiseen. HTGAWM:ssa
kuvan värimaailmalla on paljon merkitystä. Sarjan ensimmäisen kahden
kolmanneksen ajan, kun kliimaksia pedataan ja sirut loksahtelevat pikkuhiljaa
kohdilleen, on värimaailma melko neutraali. Sarjan rakenteeseen kuuluvat
kuitenkin vahvasti takaumat ja hypyt tulevaisuuteen. Neutraalin kerronnan
värimaailmasta hypätään usein kelta- ja lämminsävyiseen menneisyyteen, joka
näyttäytyy aina houkuttelevampana kuin tulevaisuus. Kliimaksia valmistellaan
välähdyksillä tulevaisuudesta, ja nämä kohtaukset ovat aina syvän tummia ja
kylmän sinisävyisiä. Kun kauden kohokohta on ohitettu (ja niin ikään esitetty sinisävyisenä), värikoodaus muuttuu
siten, että menneisyyteen ei enää viitata lämpimänä vaan takaumat ovat
sinisävyisiä, koska ne viittaavat juuri kauden traagisimpaan kohtaukseen.
4. Soundtrack
HTGAWM:n soundtrack on vertaansa vailla. En ole erityisen
musikaalinen ja kuulun siihen osaan ihmisistä, jotka eivät yleensä keskity
sarjan tai elokuvan taustamusiikkiin sen kummemmin. Tämän sarjan kohdalla
jostakin syystä musiikki osui aina jotenkin niin naulan kantaan, että sitä jäi
helpommin kuuntelemaan. Itse asiassa bongasin tästä sarjasta yhden nykyisistä
lempibändeistäni: IAMX-nimisen brittiläisen yhtyeen kappaleita soi useita
kaikkien kausien aikana. Synkkä, elektroninen (dark kabareeksikin luonnehdittu)
sävy musiikissa on omiaan luomaan sarjaan ennestään syvempää ja synkempääkin
tunnelmaa. Jaksojen lopetusmusiikki jää sitä paitsi soimaan todella pahasti
päähän.
5. Rakenne ja imu
Pidän erityisesti juuri siitä, miten tämä sarja on
rakennettu. Takaumat ja välähdykset tulevasta saavat kenet tahansa varpailleen
ja haluamaan lisää. Vähitellen paljastettavat asiat sekä se seikka, että
jokaista hahmoa epäilee vuoronperään lisää sarjan "imua". Tämä on
todellakin sarja, jota ei voi lopettaa katsomasta ennen kuin on lopussa.
Mitä mieltä itse olit? Kerro kommenteissa!
Tuomio:
Erinomainen rikosdraamasarja, jonka juonikuviot ja
rakenteelliset valinnat saavat kenet tahansa koukkuun
Sitaatti:
"Do
you know who anyone really is?" (s01e02)
Jaksoja
katsottu: 50/50
Kausia:
3, neljäs ilmeisesti tulossa vuonna 2018
Mistä katsoa:
kolme kautta Netflixissä
Kommentit
Lähetä kommentti