Netflix-alkuperäissarja: Castlevania (2017)
Vampyyrit ja Dracula ovat aiheina jo vähintäänkin kuluneita.
Erilaisia elokuvia ja sarjoja on ehditty tehdä paljon ja katsojat ovat nähneet
luultavasti kaikki mahdolliset versiot erilaisista vampyyreista, murhaajasta
aina unelmavävyyn saakka. Castlevania (2017) kääntää perinteet kuitenkin
edukseen, eikä yritäkään tehdä mitään liian uutta. Kliseiden hyväksyminen tuo
tässä tapauksessa hyvällä tavalla vanhanaikaisen tuulahduksen nykyaikaiseen vampyyripopulaarikulttuuriin.
Minulla oli tätä sarjaa kohtaan hyvin voimakkaat
ennakkoluulot, vaikka en oikeastaan tiedä miksi. Katson paljon
animaatiosarjoja, myös animea, mitä oletin tämänkin sarjan olevan. Yllätyin
siksi melkoisesti, kun ääninäyttely olikin englanniksi. Otettuani asiasta
selvää, kävikin ilmi, että sarja on pohjoisamerikkalaista tekoa.
Dracula vapauttaa Wallachiaan demoniarmeijan ihmisten
vitsaukseksi ja rangaistukseksi kirkolle, sillä papit polttivat Draculan vaimon
roviolla tieteen harjoittamisen vuoksi. Vaikka sarja on todella lyhyt, olen
onnellinen siitä, että tarinan taustat maltettiin näyttää katsojalle. Ilman
tätä prologia katsojat eivät luultavasti pystyisi välittämään muiden jaksojen
tapahtumista samalla tavalla.
Erinomaisiksi hahmoiksi sarjan henkilöt paljastuvat siitäkin
syystä, että katsoja oikeasti tuntee surua ja empatiaa niin Draculan vaimoa
kuin Draculaakin kohtaan vaimon kuoleman hetkellä, vaikka se tapahtuu
ensimmäisessä jaksossa ensimmäisen viiden minuutin aikana. Hahmoilla ei ole
paljoa aikaa vakuuttaa, mutta tulevan vaimon ja miehen ensitapaamista kuvaava
takauma ennättää sulattaa katsojien sydämet muutamassa minuutissa. Empatia
yksin suruunsa ja vihaansa jäänyttä Draculaa kohtaan jatkuu läpi ensimmäisen
kauden, vaikka Draculan manaamat olennot tuhoavatkin säälittä ihmiselämiä
Wallachian kylissä.
Sarja on raaka, mutta tähän yhteyteen se sopii. Draculan
demoniarmeijan raakalaismaisuus ja säälittömyys saavat omituisen vivahteen
siitä, ettei katsoja voi olla Draculalle vihainen. Katsojan viha kohdistuu
vaimon murhaajiin; papit ja piispat, sekä koko kirkko instituutiona ovat tämän
sarjan todellinen antagonisti. Silmitön väkivalta jää tässä tapauksessa paheena
kakkoseksi kirkon ylimielisyydelle, manipuloinnille ja välinpitämättömyydelle.
Tästä katsoja voi nähdä haluamansa määrän kannanottoja esimerkiksi
nykytodellisuuteen mutta tietysti myös historiaan.
Videopelitaustan voi aistia sarjan neljästä jaksosta.
Tapahtumat etenevät hyvin nopeasti, mutta tempo ei häiritse. Pidemmät
kohtaukset saattaisivat jopa latistaa muuten hyvää toimintaa. Prologin loputtua
tarinan varsinainen "sankari" Trevor Belmont edistää juonta
pelimaailmasta tutun tehtävä-toteutus -kaavan mukaan. Belmont saa selkeästi
peleille tyypilliseen tapaan erilaisia questeja
ja ratkaisee ne sitten omien erikoistaitojensa avulla. Belmont on hahmona niin
ikään onnistunut. Renttumaisen sankarin musta huumori keventää sopivasti
välillä hyvinkin raakaa tarinaa ja sitä kautta katsoja selviää vauvoja
raatelevista demoneista traumatisoitumatta.
Kuten todettu, sarjassa on vain neljä noin 25 minuutin
jaksoa, joten katsottavaa ei ole paljon. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pidempi
kausi olisi ollut turha. Tämän sarjan tapahtumat, hahmot ja teemat toimivat
erinomaisesti tiiviissä ja nopeatempoisessa paketissa. Suosittelen sarjan
katsomista kaikille, jotka eivät häiriinny animemaisesta animaatiotyylistä tai
raakuudesta.
Sitaatti:
"Bastards.
I hope you all bleed out. Through your arses!" (s01e02)
"God
shits in my dinner once again." (s01e03)
Tuomio: Tervetullutta viihdettä vampyyrien, kauhun, videopelien
ja mustan huumorin ystäville.
Jaksoja katsottu: 4/4
Kausia: 1, toinen tulossa vuonna 2018
Kerronta: Etenevä juoni, videopelimäinen rakenne
Kommentit
Lähetä kommentti